Powrót do Strony Głównej | Rozkład materiału klasa pierwsza | Rozkład materiału klasa druga |
Plan wychowawcy klasy na klasę pierwszą | Plan wychowawcy klasy na klasę drugą | Plan wychowawcy klasy na klasę trzecią |
Termodynamika |
||
Umiejętności, wiadomości i kompetencje |
Uwagi Pojęcia |
|
Podstawowe osiągnięcia ucznia |
Ponadpodstawowe osiągnięcia ucznia |
|
|
|
Energia wewnętrzna |
|
Przeliczanie temperatur wg. różnych skal. |
Temperatura Pomiar temperatury Skala termometryczna Punkty stałe skali termometrycznej |
|
|
Kalorymetr Ciepło |
|
|
Praca mechaniczna, Energia kinetyczna, energia potencjalna |
|
|
Zasada zachowania energii mechanicznej. |
|
Umie obliczyć z bilansu cieplnego temperaturę końcową przemiany |
Ciepło właściwe Bilans cieplny Wzór na obliczanie ciepła |
|
|
I zasada termodynamiki, Równoważność pracy mechanicznej i ciepła Proces cieplny |
|
|
Uogólniona zasada zachowania energii, Tarcie Tarcie statyczne i kinetyczne |
|
|
Przemiany fazowe, Stan skupienia Temperatura przemiany fazowej Topnienie, krzepnięcie, parowanie, skraplanie |
|
|
Punkt potrójny Równowaga faz |
|
|
Silnik cieplny Sprawność silnika Silnik parowy Silnik spalinowy |
|
|
Odnawialne i nieodnawialne źródła energii, Efekt cieplarniany |
|
|
|
|
|
|
Elektromagnetyzm |
||
|
|
Elektrolit, ogniwo Volty, alkaliczne, Leclanche, akumulator, obwód elektryczny |
|
|
SEM, Napięcie |
|
|
II Prawo Ohma, opór właściwy |
|
|
Łączenie oporów, prawa Kirchoffa, oczko obwodu |
|
|
Praca prądu, moc prądu |
|
|
Rodzaje półprzewodników, prąd dziurowy |
|
|
Magnes, domeny, pole magnetyczne jednorodne, kompas, ferromagnetyki, bieguny magnesu, pole magnetyczne Ziemi. |
|
|
Pole selenoidalne |
|
|
Pole magnetyczne przewodnika, selenoid, sila elektrodynamiczna, dośw. Oersteda, reguła prawej dłoni |
|
|
Elektromagnes, silnik prądu stałego |
|
|
Indukcja elektromagnetyczna, transformator, generatory prądu, prawo Faradaya, reguła Lenza |
|
|
Transformator, turbogenerator, instalacja elektryczna, linia wysokiego napięcia, przekładnia transformatora, elektrownia wodna |
|
|
|
|
|
|
Przesyłanie informacji |
||
|
|
Fala dźwiękowa, częstotliwość drgań, okres drgań, amplituda drgań natężenie dźwięku, barwa dźwięku, kamerton, echo |
|
|
Rezonans, ucho, ultradźwięki, infradźwięki, audiogram ucha, hałas |
|
|
Ruch falowy, powierzchnia falowa, faza fali, czoło fali, amplituda fali, fala podłużna i poprzeczna, odbicie i ugięcie fali, zjawisko Dopplera, fala uderzeniowa |
|
|
Zapis mechaniczny dźwięku, zapis magnetyczny dźwięku, głośnik, mikrofon, zapis cyfrowy |
Wymagania edukacyjne Termodynamika:
Umieć zdefiniować temperaturę, energię wewnętrzną i ciepło,
Mierzyć temperaturę,
Umieć przeliczać temperaturę miedzy skalą bezwzględną i Celsjusza,
Znać I zasadę termodynamiki,
Umieć wypowiedzieć zasadę zachowania energii,
Znać podstawowe cechy przemian fazowych,
Zasada działania silnika cieplnego,
Sprawność silnika,
Zasada działania silnika parowego i spalinowego,
Znać różnicę między odnawialnym i nieodnawialnym źródłem energii
Elektromagnetyzm:
Wiedzieć co to jest obwód elektryczny,
Znać zasadę działania i budowę najprostszego ogniwa i akumulatora,
Umieć wypowiedzieć prawo Ohma i prawa Kirchoffa
Własności i budowa magnesu,
Pole magnetyczne Ziemi,
Budowa elektromagnesu,
Zasada działania silnika elektrycznego prądu stałego
Zasada działania transformatora,
Przekładnia transformatora,
Zasada działania prądnicy
Przesyłanie informacji:
Pojęcie ruchu falowego,
Częstotliwość, okres, amplituda drgań,
Wytłumaczyć zjawisko echa i pogłosu,
Zjawisko rezonansu,
Rodzaje fal,
Zjawisko Dopplera
Sposoby zapisu dźwięku
Wymagania konieczne na ocenę dopuszczającą:
Zaliczył 31-50% pytań z kartkówek,
Zna określenia pojęć fizycznych poznanych w bieżącym okresie,
Zna treść podstawowych praw fizycznych poznanych w bieżącym okresie,
Zna większość wzorów bezpośrednio związanych z poznanymi prawami
Wymagania podstawowe na ocenę dostateczną:
Zaliczył od 51 do 70% pytań z kartkówek,
Zna treść podstawowych praw fizycznych poznanych w bieżącym okresie lub roku,
Zna wzory związane z poznanymi prawami i definicjami,
Potrafi wytłumaczyć przebieg niektórych zjawisk fizycznych spotykanych w życiu codziennym,
Rozwiązuje z pomocą proste zadania
Wymagania rozszerzające na ocenę dobrą:
Zaliczył 71-90% kartkówek,
Zna i rozumie treść praw fizycznych poznanych w bieżącym okresie lub roku,
Samodzielnie rozwiązuje zadania związane z przerobionym materiałem
Potrafi wytłumaczyć przebieg niektórych zjawisk fizycznych spotykanych w życiu codziennym,
Aktywnie bierze udział w lekcjach
Wymagania dopełniające na ocenę bardzo dobrą:
Zaliczył 91-100% pytań z kartkówek,
Zna i rozumie treść praw fizycznych poznanych w bieżącym okresie lub roku,
Samodzielnie rozwiązuje zadania związane z przerobionym materiałem, potrafi przekształcać wzory fizyczne,
Potrafi wytłumaczyć przebieg zjawisk fizycznych spotykanych w życiu codziennym,
Wspiera proces nauczania, pomagając słabszym kolegom,
Aktywnie bierze udział w lekcjach.
Wymagania wykraczające poza program – na ocenę celującą:
Zaliczył 100% pytań z kartkówek,
Zna i rozumie treść praw fizycznych poznanych w trakcie całej edukacji,
Samodzielnie rozwiązuje zadania wymagające twórczego podejścia,
Potrafi wytłumaczyć przebieg zjawisk fizycznych spotykanych w życiu codziennym,
Wspiera proces nauczania, pomagając słabszym kolegom,
Aktywnie bierze udział w lekcjach,
Bierze udział w konkursach,
rozwiązuje zadania „dodatkowe”,
Uczestniczy w organizowanych nieobowiązkowych zajęciach dodatkowych
Sposoby poprawy każdej z ocen:
W przypadku gdy niższa ocena jest spowodowana czynnikami obiektywnymi, choroba, nieobecność na zajęciach z powodu uczestnictwa w zawodach uczeń może w ciągu 2 tygodni zdać w formie pisemnej lub ustnej na odpowiednim poziomie, w przeciwnym wypadku musi aby poprawić ocenę zaliczyć materiał na poziomie o jeden wyższym niż wynikałoby, to z poziomów wymagań (premiuję tym samym systematyczność).