Powrót do Strony Głównej | Rozkład materiału klasa druga | Rozkład materiału klasa trzecia |
Plan wychowawcy klasy na klasę pierwszą | Plan wychowawcy klasy na klasę drugą | Plan wychowawcy klasy na klasę trzecią |
Wstęp do fizyki |
||
Umiejętności, wiadomości i kompetencje |
Uwagi Pojęcia |
|
Podstawowe osiągnięcia ucznia |
Ponadpodstawowe osiągnięcia ucznia |
|
|
|
Uczeń zna regulamin pracowni i podstawowe zasady BHP obowiązujące go w czasie lekcji |
|
Potrafi zdefiniować pojęcie “metoda naukowa” “nauka” |
Nauka, fizyka, metoda naukowa |
|
Potrafi wykonać prosty pomiar, potrafi podac przykłady powiązań fizyki z techniką, potrafi przeliczać jednostki. |
Jednstka, pomiar, jednostka pochodna, Układ SI |
Ruch i siły |
||
|
|
Ruch, ciało fizyczne, układ odniesienia, względność ruchu |
|
|
Układ współrzędnych, ruch punktu materialnego, punkt materialny |
|
Rozróżnia podstawowe rodzaje ruchów. |
Ruch prostoliniowy, ruch krzywoliniowy, ruch obrotowy, droga, ruch postępowy |
|
Poznaje pierwsze symbole, wzory i ich znaczenie. |
Wektor prędkości, prędkość średnia iprędkość chwilowa |
|
Wykres s,t i v,t |
Ruch jednostajny prostoliniowy, prędkość średnia i prędkość chwilowa |
|
Uczen umie przygotować wykres v,t |
Ruch jednostajnie przyspieszony, przyspieszenie, droga w ruchu jednostajnie przyspieszonym |
|
|
Zmiany wektora prędkości i przyspieszenia w ruchu krzywoliniowym, przyspieszenie dośrodkowe, przyspieszenie styczne |
|
Uczeń umie graficznie dodawać i odejmować wektory |
Kierunek, zwrot, wartość wektora |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zasady dynamiki Newtona |
||
|
|
Oddziaływanie, siła, inercjalny układ odniesienia |
|
Potrafi określić związek siły z przyspieszeniem ciała |
Masa, bezwładność, 1N |
|
|
III zasada dynamiki Newtona |
|
|
Pęd, popęd |
|
|
Zjawisko odrzutu |
|
|
Praca, jul,moc, Watt |
|
|
Energia kinetyczna, |
|
|
Energia potencjalna grawitacji |
|
|
Przemiany energii, zasada zachowania energii |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stała grawitacji |
|
|
Coulomb |
|
Uczeń umie rozwiązywać proste zadania z zakresu ostatnich 2 tematów. |
|
|
|
Pole sił, pole jednorodne i pole niejednorodne, linie sił pola, swobodny spadek ciał, rzut pionowy |
|
Uczeń wie dlaczego mogą krążyć dookoła Ziemi satelity |
I i II prędkość kosmiczna |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Własności ciał stałych, cieczy i gazów |
|
|
Ciśniene, parcie, Prawo Pascala |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wymagania edukacyjne
Wymagania edukacyjne Wstęp:
Nauka, metoda naukowa, nauki przyrodnicze,
Mierzenie, jednostki miar, wzorce jednostek
Ruch i siły:
Tor ruchu, droga w ruchu,
Rodzaje ruchów,
Przyspieszenie w ruchu
Prędkość w ruchu,
Droga w ruchu,
Wielkości wektorowe,
Praca, moc, jednostki
Energia mechaniczna, energia potencjalna, energia kinetyczna, energia potencjalna sprężystości,
Zasada zachowania energii mechanicznej
Ruchy krzywoliniowe:
Przyspieszenie styczne,
Przyspieszenie dośrodkowe,
Dodawanie i odejmowanie wektorów
Zasady dynamiki Newtona:
Siła, jednostka siły, akcja i reakcja,
I zasada dynamiki
II zasada dynamiki
III zasada dynamiki
Pęd, zasada zachowania pędu:
Pęd,
Popęd,
Zasada zachowania pędu, zjawisko odrzutu
Oddziaływania:
Oddziaływanie grawitacyjnei elektrostatyczne,
Prawo powszechnego ciążenia, stałą grawitacji
Elektryzowanie się ciał, ładunek elektryczny, elektron, jednostka
Prawo Coulomba
Pola grawitacyjne i elektrostatyczne:
Pole grawitacyjne, natężenie pola grawitacyjnego, przyspieszenie, pole jednorodne
Pole elektrostatyczne, natężenie pola elektrostatycznego,
Rzuty poziomy, pionowy, ukośny
I i II prędkość kosmiczna,
Własności materii:
Ciała stałe, ciała stałe krystaliczne i bezpostaciowe, ciała sprężyste, naprężenie wewnętrzne, ciśnienie, jednostki,
Siły sprężystości
Prawo Hooke’a,
Gęstość ciał
Ciecze,
Ciśnienie hydrostatyczne,
siła wyporu, prawo Pascala, prawo Archimedesa, prawo naczyń połączonych, warunki pływalności,
Gazy
Ciśnienie atmosferyczne, barometr, atmosfera
Spójność przyleganie, ruchy Browna, mennisk, napięcie powierzchniowe, dyfuzja, osmoza, włoskowatość
Wymagania konieczne na ocenę dopuszczającą:
Zaliczył 31-50% pytań z kartkówek,
Zna określenia pojęć fizycznych poznanych w bieżącym okresie,
Zna treść podstawowych praw fizycznych poznanych w bieżącym okresie,
Zna większość wzorów bezpośrednio związanych z poznanymi prawami
Wymagania podstawowe na ocenę dostateczną:
Zaliczył od 51 do 70% pytań z kartkówek,
Zna treść podstawowych praw fizycznych poznanych w bieżącym okresie lub roku,
Zna wzory związane z poznanymi prawami i definicjami,
Potrafi wytłumaczyć przebieg niektórych zjawisk fizycznych spotykanych w życiu codziennym,
Rozwiązuje z pomocą proste zadania
Wymagania rozszerzające na ocenę dobrą:
Zaliczył 71-90% kartkówek,
Zna i rozumie treść praw fizycznych poznanych w bieżącym okresie lub roku,
Samodzielnie rozwiązuje zadania związane z przerobionym materiałem
Potrafi wytłumaczyć przebieg niektórych zjawisk fizycznych spotykanych w życiu codziennym,
Aktywnie bierze udział w lekcjach
Wymagania dopełniające na ocenę bardzo dobrą:
Zaliczył 91-100% pytań z kartkówek,
Zna i rozumie treść praw fizycznych poznanych w bieżącym okresie lub roku,
Samodzielnie rozwiązuje zadania związane z przerobionym materiałem, potrafi przekształcać wzory fizyczne,
Potrafi wytłumaczyć przebieg zjawisk fizycznych spotykanych w życiu codziennym,
Wspiera proces nauczania, pomagając słabszym kolegom,
Aktywnie bierze udział w lekcjach.
Wymagania wykraczające poza program – na ocenę celującą:
Zaliczył 100% pytań z kartkówek,
Zna i rozumie treść praw fizycznych poznanych w trakcie całej edukacji,
Samodzielnie rozwiązuje zadania wymagające twórczego podejścia,
Potrafi wytłumaczyć przebieg zjawisk fizycznych spotykanych w życiu codziennym,
Wspiera proces nauczania, pomagając słabszym kolegom,
Aktywnie bierze udział w lekcjach,
Bierze udział w konkursach,
rozwiązuje zadania „dodatkowe”,
Uczestniczy w organizowanych nieobowiązkowych zajęciach dodatkowych
Sposoby poprawy każdej z ocen:
W przypadku gdy niższa ocena jest spowodowana czynnikami obiektywnymi, choroba, nieobecność na zajęciach z powodu uczestnictwa w zawodach uczeń może w ciągu 2 tygodni zdać w formie pisemnej lub ustnej na odpowiednim poziomie, w przeciwnym wypadku musi aby poprawić ocenę zaliczyć materiał na poziomie o jeden wyższym niż wynikałoby, to z poziomów wymagań (premiuję tym samym systematyczność).