Powrót do Strony Głównej | Rozkład materiału klasa pierwsza | Rozkład materiału klasa druga |
Rozkład materiału klasa trzecia | Plan wychowawcy klasy na klasę drugą | Plan wychowawcy klasy na klasę trzecią |
Plan wychowawczy dla klasy Ib:
Sporządził Zbigniew Olszowy
WYCHOWANIE SPOŁECZNO - MORALNE
Umiejętność kontaktowania się z innymi
Okazywanie własnych uczuć, wrażliwość na uczucia innych
Wyrabianie w sobie umiejętności współżycia i współpracy, (rozumienia potrzeb innych ludzi)
Wyrabianie szacunku dla starszych
Kształtowanie i pogłębianie wrażliwości moralnej, wyrabianie gotowości do naprawiania zła, pomoc słabszym
Uwrażliwienie na problemy związane z chorymi w najbliższym otoczeniu: w rodzinie, u krewnych i w szkole
Wyrabianie umiejętności krytycznego oceniania tego, co proponuje społeczeństwo, przeciwdziałanie bezmyślnemu naśladownictwu
Wyrabianie w młodzieży wiary we własne siły
Poszanowanie mienia osobistego, społecznego i pracy innych ludzi
Kształtowanie umiejętności panowania nad sobą, zdyscyplinowanego postępowania w szkole i poza nią
Kształtowanie odpowiedzialności za własne czyny
Budzenie i pogłębianie aktywnego stosunku do pracy, wdrażanie do pokonywania powstających trudności w realizacji zadań, poprzez zwracanie uwagi na motywy uczenia się
Kształtowanie wartościowych cech charakteru, takich jak pracowitość, odwaga, prawdomówność, wytrwałość, odpowiedzialność, zdyscyplinowanie, koleżeńskość i wrażliwość emocjonalna, itp.
Kształtowanie postawy świadomego, aktywnego i emocjonalnego angażowania się dzieci w życie społeczne przez uczestnictwo - działalność w realnych społecznych sytuacjach, których dostarcza codzienne życie w rodzinie, szkole i środowisku
Uczenie altruizmu
Wyrabianie nawyków społecznego współżycia
Wdrażanie do przestrzegania zasad życia zbiorowego, poszanowanie własności własnej i cudzej (szkolnej)
Pogłębianie stosunków uczuciowych i wzmacnianie więzi społecznych przez pracę i zabawę w grupie
Wdrażanie dzieci w społeczne życie szkoły i wykonywanie określonych obowiązków
Wyrabianie pozytywnych uczuć dotyczących szkoły i nauczyciela
Rozwijanie uczuć patriotycznych - budzenie szacunku dla symboli narodowych
Wyrabianie zainteresowania życiem kraju i pracą jego mieszkańców
Krzewienie umiłowania stron rodzinnych
Umiłowanie Ojczyzny - dobro narodu, umiłowanie wolności. Polskie obrzędy i tradycje ludowe
Wychowanie dla pokoju. Wzory osobowe z przeszłości i teraźniejszości
Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną
Współpraca z rodzicami i opiekunami.
WYCHOWANIE DUCHOWE
Zachęcanie do wyrobienia w sobie cnót: męstwa, czystości, pokory, prostoty, radości, roztropności, prawości, itp.
Wychowanie do miłości Boga, bliźniego i siebie samego
Poszukiwanie odpowiedzi na pytania o:
Sens życia - Jak przeżyć życie.
Kształt sumienia
Poznawanie zwyczajów związanych ze świętami kościelnymi, rozwijanie szacunku dla tradycji
WYCHOWANIE UMYSŁOWE
Wyrównywanie niedoborów w rozwoju młodzieży
Zdobywanie elementarnych pojęć moralno-społecznych
Budzenie potrzeby wiedzy o świecie
Wdrażanie do pracy planowej, oszczędnej, racjonalnej, opartej na „zasadach dobrej roboty”. Rola pracy człowieka.
Wyrabianie samodzielności
Rozwijanie własnych talentów
Odkrywanie i rozwijanie zainteresowań poznawczych poszczególnych uczniów
Doskonalenie różnorodnych operacji myślowych - analizy, syntezy porównywania, abstrahowania, uogólniania, wnioskowania, dowodzenia.
Kształtowanie wyobraźni twórczej, zdolności do inwencji.
Kształtowanie ogólnych zdolności poznawczych jak: umiejętność obserwacji, zdolności myślenia i w miarę samodzielne rozwiązywanie problemów, uwaga, pamięć, wyobraźnia, zainteresowania i chęć do wysiłku umysłowego oraz wszelkiej pracy.
Budzenie szacunku do przyrody, wrażliwości i odpowiedzialności za jej piękno
Zwracanie uwagi na estetyczny wygląd osoby i jej otoczenia
Dbanie o ład i porządek najbliższego otoczenia
Dbałość o kulturę słowa
Zaznajamianie ze sztuką
Wyrabianie poczucia piękna
WYCHOWANIE FIZYCZNE
Dbałość o własne zdrowie, właściwe do pogody i pory roku ubieranie się
Hartowanie własnego ciała
Kultura czasu wolnego
Zapoznanie z elementarnymi zasadami dotyczącymi higieny i bezpieczeństwa
Korygowanie wad postawy
Uczenie zasad prawidłowego żywienia
Profilaktyka zdrowotna
Bezpieczna droga do szkoły
Wszystkie te punkty będą i są realizowane podczas prowadzenia godzin wychowawczych, lekcji przedmiotu fizyka i spotkań pozalekcyjnych.
Na ten rok szczególnie chciałbym w uczniach wyrobić poczucie wartości własnej i cudzej pracy oraz umiejętność pracy zespołowej przy wyrównywaniu braków.
Wymienione cele zamierzam osiągnąć poprzez:
Uczestnictwo klasy w Święcie szkoły,
Udział klasy we mszy św. w intencji patrona,
Godne uczestnictwo w apelach z okazji uroczystości państwowych,
Pogadankę na temat znaczenia święta 11 listopada, i znaczenia świąt w ogóle
Organizacja i przeprowadzenie klasowej Wigilii,
Organizacja klasowego Dnia kobiet,
Dbałość o wystrój klasy i gazetkę klasową,
Lp. |
Temat zajęć |
|
Lekcja organizacyjna |
|
Zapoznanie uczniów z wewnątrzszkolnym systemem oceniania |
|
Bezpieczna droga do szkoły |
|
Postać patrona szkoły |
|
Dlaczego świętujemy |
|
Uczciwość, odpowiedzialność, obowiązkowość |
|
Odpowiedzialność za własne postępowanie |
|
Wszystkich Świętych, dzień zadumy i refleksji |
|
11 listopada Święto Odrodzenia Polski |
|
Pogadanka nt. Skutków działania materiałów pirotechnicznych |
|
Moje, Twoje, Nasze |
|
Lekcja organizacyjna przed Wigilią klasową |
|
Jak bezpiecznie przeżyć Święta i Sylwestra |
|
Przygotowanie Wigilii |
|
Bezpieczna droga do szkoły, pogadanka nt. roli sygnalizacji świetlnej |
|
Czy nowy rok zmienił coś w naszym życiu: „Nowy rok stare problemy” |
|
Jak się oceniamy? |
|
Podsumowanie semestru |
|
Plany na najbliższy semestr |
|
Po co chodzimy do szkoły? |
|
Po co się uczymy? |
|
Nauka, umiejętności, praca = sukces |
|
Tradycja w domu |
|
Dlaczego trudno kochać innych? |
|
Marzenia, jak je realizować? |
|
Jestem przyszłym obywatelem swojego kraju |
|
Praca zawodowa naszych rodziców |
|
Dlaczego warto poznawać swój kraj? |
|
Jak i dlaczego należy dbać o środowisko naturalne? |
|
Skutki uzależnień i nałogów. |
|
Czy miłości można się nauczyć? |