Światło |
||
Umiejętności, wiadomości i kompetencje |
Uwagi Pojęcia |
|
Tematy |
Osiągnięcia ucznia |
|
|
Zna teorię korpuskularną i falową światłą wie, że światło to fala elektromagnetyczna. |
Teorie na to czym jest światło |
|
|
Fala elektromagnetyczna, widmo fal elektromagnetycznych |
|
|
Kąt padania i kąt odbicia, prawo załamania światła, źródła światła, zwierciadło płaskie |
|
|
Kąt załamania światła, załamanie światła, prawo załamania światła, bezwzględny współczynnik załamania światła |
|
|
Kąt graniczny wewnętrznego odbicia, całkowite wewnętrzne odbicie |
|
|
Rozszczepienie światła białego, widmo światła białego, synteza światła białego, światło monochromatyczne |
|
|
Powstawanie obrazu w zwierciadle płaskim |
|
|
Zwierciadło kuliste, ognisko zwierciadła kulistego, ogniskowa zwierciadła równanie zwierciadła, otrzymywanie obrazów za pomocą zwierciadeł kulistych, oś optyczna zwierciadła |
|
Utrwalenie poznanych pojęć, zastosowanie ich w różnorodnych sytuacjach |
|
|
|
Soczewka, ognisko soczewki oś optyczna soczewki, równanie soczewki, ogniskowa soczewki |
|
Utrwalenie poznanych pojęć, zastosowanie ich w różnorodnych sytuacjach |
|
|
|
Oko, wady wzroku, lupa, lornetka, aparat fotograficzny, teleskop, luneta, mikroskop, powiększenie obrazu. |
|
|
Ugięcie światła, siatka dyfrakcyjna |
|
|
Interferencja światła |
|
|
Polaryzacja, światło spolaryzowane, polaroid |
|
|
Barwy światła w świetle odbitym, barwy ciał w świetle przechodzącym, filtry barwne, synteza barw |
|
Utrwalenie poznanych pojęć, zastosowanie ich w różnorodnych sytuacjach |
|
|
Utrwalenie poznanych pojęć, zastosowanie ich w różnorodnych sytuacjach |
|
|
|
|
|
Utrwalenie poznanych pojęć, zastosowanie ich w różnorodnych sytuacjach |
|
Świat atomu |
||
|
|
Przypomnienie pojęć atom, cząsteczka, własności cząsteczek i atomów, jon, elektron, rozmiary atomów |
|
|
Atom, jądro atomu |
|
|
proton, neutron, elektron, jon, główna liczba kwantowa |
|
|
Fale elektromagnetyczne, orbity elektronu, kwantowanie przestrzeni i energii w atomie, fotoefekt |
|
|
Stała Plancka, foton, kwanty energii, widmo |
|
|
Fotoefekt, fotokomórka, fotoelektron, częstotliwość progowa fotoefektu, Równanie Einsteina |
|
|
Pompowanie optyczne, inwersja obsadzeń, akcja laserowa |
|
|
Widmo ciągłe promieni X, widmo charakterystyczne promieni X, promienie X, lampa rentgenowska, diagnostyka rentgenowska, terapia rentgenowska |
|
|
Promieniotwórczość naturalna, promieniowanie , , , |
|
|
Licznik GM, komora Wilsona, rozpad jądra atomu |
|
Utrwalenie i podsumowanie wiadomości o reakcjach jądrowych. |
|
|
Utrwalenie i podsumowanie wiadomości o reakcjach jądrowych. |
|
|
|
Siły jądrowe, defekt masy, równanie Einsteina – prawo równoważności masy i energii, liczby masowa i atomowa |
|
|
Sztuczne przemiany pierwiastków, zasady zachowania w reakcjach jądrowych |
|
|
Reaktor atomowy, szybkie neutrony, moderator, reakcja łańcuchowa, reaktor powielający, pluton |
|
|
Paliwo jądrowe, pluton |
|
|
Ekologiczny aspekt stosowania elektrowni atomowych |
|
Utrwalenie i podsumowanie wiadomości o reakcjach jądrowych. |
|
|
|
|
|
|
|
Ziemia i Wszechświat |
||
|
Przypomnienie wiadomości z klasy I o prawach Newtona i Keplera |
|
|
|
Masa Ziemi, planeta |
|
|
Atmosfera, stratosfera, jonosfera, troposfera |
|
|
Fazy Księżyca, satelita |
|
|
Ekliptyka, gwiazdy i planety |
|
|
Wiatr słoneczny, korona słoneczna, chronosfera, fotosfera, cechy gwiazd na przykładzie Słońca |
|
|
Ekliptyka, prawa Keplera, komety, planetoidy, meteory, aktywność słońca, kąt paralaksy. |
|
|
Gwiazda supernowa, protogwiazda, czarny karzeł, biały karzeł, gwiazda neutronowa, czarna dziura |
|
|
Narodziny i śmierć gwiazdy, diagram H-R, mgławica planetarna, kolaps grawitacyjny, absolutny horyzont zdarzeń |
|
|
Parsek, rok świetlny, układy podwójne, gromady gwiazd, galaktyki, rodzaje galaktyk, rodzaje gromad |
|
|
Droga Mleczna |
|
|
|
|
|
Big Bang, zasada antropiczna, ekspansja czasoprzestrzeni, promieniowanie reliktowe |
|
|
Wszechświat cykliczny, era Plancka, model krytyczny ewolucji Wszechświata |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Wysokie prawdopodobieństwo tzw. „kartkówki”
Wymagania konieczne na ocenę dopuszczającą:
Zaliczył 31-50% pytań z kartkówek,
Zna określenia pojęć fizycznych poznanych w bieżącym okresie,
Zna treść podstawowych praw fizycznych poznanych w bieżącym okresie,
Zna większość wzorów bezpośrednio związanych z poznanymi prawami
Wymagania podstawowe na ocenę dostateczną:
Zaliczył od 51 do 70% pytań z kartkówek,
Zna treść podstawowych praw fizycznych poznanych w bieżącym okresie lub roku,
Zna wzory związane z poznanymi prawami i definicjami,
Potrafi wytłumaczyć przebieg niektórych zjawisk fizycznych spotykanych w życiu codziennym,
Rozwiązuje z pomocą proste zadania
Wymagania rozszerzające na ocenę dobrą:
Zaliczył 71-90% kartkówek,
Zna i rozumie treść praw fizycznych poznanych w bieżącym okresie lub roku,
Samodzielnie rozwiązuje zadania związane z przerobionym materiałem
Potrafi wytłumaczyć przebieg niektórych zjawisk fizycznych spotykanych w życiu codziennym,
Aktywnie bierze udział w lekcjach
Wymagania dopełniające na ocenę bardzo dobrą:
Zaliczył 91-100% pytań z kartkówek,
Zna i rozumie treść praw fizycznych poznanych w bieżącym okresie lub roku,
Samodzielnie rozwiązuje zadania związane z przerobionym materiałem, potrafi przekształcać wzory fizyczne,
Potrafi wytłumaczyć przebieg zjawisk fizycznych spotykanych w życiu codziennym,
Wspiera proces nauczania, pomagając słabszym kolegom,
Aktywnie bierze udział w lekcjach.
Wymagania wykraczające poza program – na ocenę celującą:
Zaliczył 100% pytań z kartkówek,
Zna i rozumie treść praw fizycznych poznanych w trakcie całej edukacji,
Samodzielnie rozwiązuje zadania wymagające twórczego podejścia,
Potrafi wytłumaczyć przebieg zjawisk fizycznych spotykanych w życiu codziennym,
Wspiera proces nauczania, pomagając słabszym kolegom,
Aktywnie bierze udział w lekcjach,
Bierze udział w konkursach,
Rozwiązuje zadania „dodatkowe”,
Uczestniczy w organizowanych nieobowiązkowych zajęciach dodatkowych.
Sposoby poprawy każdej z ocen:
W przypadku gdy niższa ocena jest spowodowana czynnikami obiektywnymi, choroba, nieobecność na zajęciach z powodu uczestnictwa w zawodach podczas których reprezentuje szkołę, uczeń może w ciągu 2 tygodni zdać w formie pisemnej lub ustnej na odpowiednim poziomie, w przeciwnym wypadku musi aby poprawić ocenę zaliczyć materiał na poziomie o jeden wyższym niż wynikałoby, to z poziomów wymagań (premiuję tym samym systematyczność).