Strona główna Moje akwarium  Opisy rybek Porozmawiajmy o rybkach  Ciekawe miejsca  Strony akwarystyczne
Rady dla pocz±tkuj±cych Przykładowe akwaria Biotopy Listy i fora dyskusyjne Wymagania i występowanie ro¶lin Wymagania i występowanie ryb

Rozkład materiału dla kl. II gimnazjum.



Termodynamika

Umiejętności, wiadomości i kompetencje

Uwagi

Pojęcia

Podstawowe osiągnięcia ucznia

Ponadpodstawowe osiągnięcia ucznia

  1. Temat: Energia wewnętrzna ciał


Energia wewnętrzna

  1. Temat: Temperatura i jej pomiar

Przeliczanie temperatur wg. różnych skal.

Temperatura

Pomiar temperatury

Skala termometryczna

Punkty stałe skali termometrycznej

  1. Temat: Ciepło jako sposób zmiany energii wewnętrznej ciał


Kalorymetr

Ciepło

  1. Energia i praca mechaniczna


Praca mechaniczna, Energia kinetyczna, energia potencjalna

  1. Zasada zachowania energii


Zasada zachowania energii mechanicznej.

  1. Temat: Ciepło właściwe

Umie obliczyć z bilansu cieplnego temperaturę końcową przemiany

Ciepło właściwe

Bilans cieplny

Wzór na obliczanie ciepła

  1. Temat: Pierwsza zasada termodynamiki


I zasada termodynamiki,

Równoważność pracy mechanicznej i ciepła

Proces cieplny

  1. Temat: Tarcie.


Uogólniona zasada zachowania energii,

Tarcie

Tarcie statyczne i kinetyczne

  1. Temat: Zmiany stanu skupienia ciał


Przemiany fazowe,

Stan skupienia

Temperatura przemiany fazowej

Topnienie, krzepnięcie, parowanie, skraplanie

  1. Temat: Punkt potrójny dla wody


Punkt potrójny

Równowaga faz

  1. Temat: Silniki cieplne, zasada działania.


Silnik cieplny

Sprawność silnika

Silnik parowy

Silnik spalinowy

  1. Temat: Źródła energii


Odnawialne i nieodnawialne źródła energii,

Efekt cieplarniany

  1. Temat: Powtórzenie materiału z termodynamiki.



  1. Temat: Sprawdzian.



Elektromagnetyzm

  1. Temat: Źródła prądu elektrycznego. Obwody.


Elektrolit, ogniwo Volty, alkaliczne, Leclanche, akumulator, obwód elektryczny

  1. Temat: SEM źródła prądu elektrycznego. Napięcie.


SEM, Napięcie

  1. Temat: Przepływ ładunków w metalach. Prawo Ohma


II Prawo Ohma, opór właściwy

  1. Temat: Obwody elektryczne z prądem stałym


Łączenie oporów, prawa Kirchoffa, oczko obwodu

  1. Temat: Praca i moc prądu elektrycznego


Praca prądu, moc prądu

  1. Temat: Półprzewodniki.


Rodzaje półprzewodników, prąd dziurowy

  1. Temat: Magnesy i oddziaływanie magnetyczne.


Magnes, domeny, pole magnetyczne jednorodne, kompas, ferromagnetyki, bieguny magnesu, pole magnetyczne Ziemi.

  1. Temat: Pole magnetyczne przewodników z prądem elektrycznym


Pole selenoidalne

  1. Temat: Oddziaływanie wzajemne przewodników z prądem elektrycznym.


Pole magnetyczne przewodnika, selenoid, sila elektrodynamiczna, dośw. Oersteda, reguła prawej dłoni

  1. Temat: Silniki elektryczne


Elektromagnes, silnik prądu stałego

  1. Temat: Indukcja elektromagnetyczna


Indukcja elektromagnetyczna, transformator, generatory prądu, prawo Faradaya, reguła Lenza

  1. Temat: Przesyłanie energii elektrycznej


Transformator, turbogenerator, instalacja elektryczna, linia wysokiego napięcia, przekładnia transformatora, elektrownia wodna

  1. Temat: Powtórzenie materiału z elektromagnetyzmu.



  1. Temat: Sprawdzian



Przesyłanie informacji

  1. Temat: Dźwięki


Fala dźwiękowa, częstotliwość drgań, okres drgań, amplituda drgań natężenie dźwięku, barwa dźwięku, kamerton, echo

  1. Temat: Ucho i słyszenie


Rezonans, ucho, ultradźwięki, infradźwięki, audiogram ucha, hałas

  1. Temat: Fale


Ruch falowy, powierzchnia falowa, faza fali, czoło fali, amplituda fali, fala podłużna i poprzeczna, odbicie i ugięcie fali, zjawisko Dopplera, fala uderzeniowa

  1. Temat: Nagrywanie i odtwarzanie dźwięku


Zapis mechaniczny dźwięku, zapis magnetyczny dźwięku, głośnik, mikrofon, zapis cyfrowy

Wymagania edukacyjne

Termodynamika:

Elektromagnetyzm:

Przesyłanie informacji:


Wymagania konieczne na ocenę dopuszczającą:

Wymagania podstawowe na ocenę dostateczną:

Wymagania rozszerzające na ocenę dobrą:

Wymagania dopełniające na ocenę bardzo dobrą:

Wymagania wykraczające poza program – na ocenę celującą:

Sposoby poprawy każdej z ocen:

W przypadku gdy niższa ocena jest spowodowana czynnikami obiektywnymi, choroba, nieobecność na zajęciach z powodu uczestnictwa w zawodach uczeń może w ciągu 2 tygodni zdać w formie pisemnej lub ustnej na odpowiednim poziomie, w przeciwnym wypadku musi aby poprawić ocenę zaliczyć materiał na poziomie o jeden wyższym niż wynikałoby, to z poziomów wymagań (premiuję tym samym systematyczność).